Fietsen ‘in’ het water – Innovatief fietspad met keerelementen

Fotoshoot ihkv Fietsen door het water in Bokrijk

Bokrijk is vooral bekend als een plek waar je kan terugkeren naar het verleden. Enkele maanden geleden stond het openluchtmuseum en natuurdomein in de kijker omwille van zijn net heel vernieuwende fietservaring. Fietsers versmelten als het ware met de omgeving. De nieuw aangelegde ‘fietssleuf’ doorkruist namelijk een van vijvers. Vanop het pad van 212 meter lang en 3 meter breed ziet de tweewielige weggebruiker het water aan weerszijden op ooghoogte. Dat werd mogelijk doordat het parcours werd opgebouwd uit keerelementen.

Het mooie aan dit fietspad is dat het letterlijk te midden van de natuur ligt. Dat legt uiteraard wat beperkingen op. Paul Van Eyck, bouwkundig ingenieur van de dienst wegenbouw bij de Provincie Limburg, was verantwoordelijk voor de constructie. “Gelukkig lag er een weg op de plaats waar nu de ‘fietssleuf’ ligt. 
Het fietspad is dus feitelijk opnieuw aangelegd op dezelfde plaats. Alleen ligt het nu twee meter lager. Doordat we voor een functionele breedte van 3 meter kozen, gaf het bekomen van een bouwvergunning geen extra problemen.”

De fietssleuf moest zo goed mogelijk in het water geïn-tegreerd worden. Daarom was het belangrijk dat er weinig naden te zien waren. In die optiek koos men voor keerwanden van minimum 6 meter lengte. Die werden ter plaatse neergezet en aan elkaar verbonden met beton. Aan de keerwanden waren daarvoor wachtstaven voorzien.

Schip

De grootste uitdaging is op lange termijn de constructie op zijn plaats te houden. Paul Van Eyck: “Eigenlijk is de fietssleuf een schip, dat wil gaan drijven op het water. Het geheel moest dus zwaar genoeg zijn om de opwaartse druk te kunnen weerstaan. Beton als materiaal leent zich uiteraard goed voor deze belasting.”

Een andere uitdaging was de keerelementen in het water te krijgen bij uitvoering. Daartoe werden kosten noch moeite gespaard. De naburige vijvers werden tijdelijk afgevist en drooggelegd. Zo kon er gemakkelijk gewerkt worden, zonder last van nutsleidingen of andere beperkingen. De werken moesten immers ook grotendeels in de winter worden uitgevoerd. Van Eyck: “De streefdatum voor de opening was het begin van het fietsseizoen, eind april, of begin mei. Omdat de winters bij ons gekenmerkt worden door regen en wind, en minder door zeer lage temperaturen, was de keuze voor prefab eigenlijk geen keuze maar een vanzelfsprekendheid.  De vervaardiging in een fabriek zorgde ervoor dat de timing kon gehaald worden. De productie ter plaatse is immers te weersafhankelijk. Achteraf bleek het voorjaar 2016 het natste voorjaar sedert mensenheugenis te zijn!”

De fietservaring in het water was tot nu toe een groot succes. Mocht u nog twijfelen aan de waterdichtheid van het geheel, dan kunnen we u geruststellen. Alle elementen werden met rubberdichting tegen elkaar geschroefd en dat zorgt voor een behoorlijke dichting. Daarbuiten werd de volledige constructie ‘ingepakt’ in een waterdichte rubber folie, om ook de bodemplaat waterdicht te maken. (KDA)

www.webeco.be

www.limburg.be

Fietspad Bokrijk Genk, 2016
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Ontwerp: Provincie Limburg
Aannemer: Van de Kreeke Bouw, Beringen
Prefab beton elementen: Webeco

You may also like...