Studio Segers: “Voor ons kantoorpaviljoen wilden we iets unieks met beton”
Een blinde voorgevel van zwart beton, een transparante zijgevel van glas: dat is in twee halve zinnen het ‘creatief paviljoen’ van Studio Segers in Maaseik, waar architectuur, productdesign en grafische vormgeving elkaar vinden.
Studio Segers geniet een kloeke renommee als productdesignbureau, dat werkt voor bekende merken als Tribù, Indera, Kazaar en Viteo. Het won daarvoor al verschillende prijzen. “Maaseikenaar Wim Segers startte precies 30 jaar geleden met Studio Segers”, schreef Het Belang Van Limburg nog in maart. “Hij deed het productdesign, zijn vrouw Rita Westhovens het grafisch design.”
Vandaag runnen Wim en zoon Bob de designafdeling. Met de bouw van hun paviljoen in 2018, is Studio Segers Architecten er als aparte tak bijgekomen. Architecten Raf Segers en Chris-Laurenz Liesenborghs sloegen daarvoor de handen ineen en opereren vanuit een no-nonsens vormentaal en filosofie die je ook in enkele van hun bekende meubelontwerpen terugvindt. “Totaalprojecten genieten onze voorkeur”, vertelt Raf, “waarbij we van A tot Z betrokken zijn in het proces.”
Het nieuwe paviljoen geldt als een visitekaartje. Ook al omdat de blinde voorgevel waarop ‘Studio Segers’ is bevestigd aan een visitekaartje doet denken. Het kantoor is ruim honderdnegentig vierkante meter groot en ligt in Maaseik, in een woonbuurt “met een verscheidenheid aan vormgeving, bouwstijlen en materialisatie”, zoals Raf de typische eclectische wijk met betonklinkerweg zo mooi omschrijft.
De blinde voorgevel is meer dan alleen maar een deel van een vlakkenspel, legt de architect uit. “Bij ons volgt de vorm ook de functie. De voorgevel ligt op het zuiden. Grote raamopeningen waren hier voor een kantoorfunctie dus liever niet gewenst. De grote glaspartij in de rechterzijgevel ligt op het oosten. De volwassen eikenbomen op het terrein zorgen voor een mooie, natuurlijk gefilterde lichtinval.”
Het paviljoen is een lange, hoge gang bij het raam, waaraan alle ruimtes gekoppeld zijn – zonder deuren. “Door deze indeling krijgen we een zeer open structuur met veel gevoel voor privacy. En blijft de ongebruikte oppervlakte tot een minimum beperkt.”
De drie takken van Studio Segers hebben er onderdak. Raf Segers: “Product design, grafisch design en architectuur, alle drie in de breedste zin van het woord. We noemen dit ons paviljoen omdat we streven naar kruisbestuiving: elke tak kan de andere versterken.”
De kelder van Studio Segers is in ter plaatse gestort beton uitgevoerd. Alle andere elementen (balken, kolommen, welfsels, wandpanelen) zijn uitgevoerd in geprefabriceerd beton. “Voor ons was het van bij de eerste ontwerpschetsen een bewuste keuze om te werken met dit materiaal en deze bouwwijze. Als je met deze constructie-methodes wil bouwen, moet je er vanaf het begin rekening mee houden. Prefab beton heeft zijn pluspunten maar ook zijn beperkingen. Behalve de esthetische kwaliteit zijn thermische inertie en natuurlijke luchtdichtheid ontegensprekelijke voordelen. Nadeel van prefabbeton is dat je ernaar moet ontwerpen. Zo zijn betonnen wandpanelen in één richting maximaal 4 meter lang omdat ze anders niet onder bruggen vervoerd kunnen worden. Wij hebben geprobeerd om binnen de standaard constructiemethodes een weldoordacht en eenvormig geheel te creëren.”
“d-Concrete! heeft dan het project op zich genomen. Zij waren de schakel tussen ontwerper en de verschillende merken en hebben de nodige berekeningen ge-maakt van het prefab betongedeelte.”
Segers wilde naar eigen zeggen “iets unieks” creëren met beton, zonder daarvoor de kosten uit de bocht te laten gaan. “Zo kwamen we op de idee om de geïsoleerde wandpanelen als het ware binnenste buiten te keren. De gladde zijde hebben we zichtbaar in het interieur gelaten, de afgestreken zijde is de buitengevel geworden. In plaats van die glad af te strijken, werden ze in de fabriek met een ruwe borstel afgestreken. Zo hebben de gevels een subtiele verticale belijning ge-kregen.”
Ook bijzonder: de kleur van het beton. Zowel kolommen, wanden als balken zijn in de massa met zwart pigment gekleurd. “Tijdens het ontwerpproces lieten we diverse stalen maken. We experimenteerden in hoeverre we beton konden kleuren zonder de structurele eigenschappen van het materiaal te wijzigen. Zo kwamen we uit bij een heel mooi, donkergrijze kleur. Als we nog zwartere beton hadden gewild, hadden we het moeten verven, maar dat zou niet stroken met onze visie van eerlijke architectuur en materiaalgebruik.”
Beton maakt wezenlijk deel uit van het materialenpakket van heel wat architecten. Ook van Studio Segers Architecten. “We werken graag met eerlijke en pure materialen. Baksteen en beton keren vaak terug in onze architectuur. Baksteen omwille van zijn authentieke productieproces. Beton omwille van zijn unieke eigen-schappen en mogelijkheden naar vorm en textuur.”
In de architectuur van de even jonge als ambitieuze Studio Segers staat de bouwheer centraal. “Of het nu gaat om nieuwbouw, verbouwing of transformatie van interieurs: alles start bij een persoonlijk contact. Aan de hand van onze vakkennis en in nauw overleg met de opdrachtgever komen we tot een functioneel, conceptueel en leefbaar ontwerp. Architectuur met een surplus voor het leven: dat is onze passie.”
Maximale woon- of werkbeleving staan centraal in de hedendaagse architectuur van Studio Segers. Die visie trekken ze door tot in de kleinste details. “We streven idealiter naar een totaalproject, waarbij we ook zorgen voor interieur, tot en met de aankleding van de ruimte. Bij een woning met kinepraktijk hebben we zelfs ook de nieuwe huisstijl ontworpen. In het bundelen van architectuur, design en grafisch ontwerp zijn we misschien wel uniek in Vlaanderen”, aldus nog Raf Segers. (KDA)
Paviljoen Studio Segers Maaseik, 2018
Opdrachtgever: Studio Segers
Architect: Raf Segers/ Studio Segers Architecten
Ontwerp: Studio Segers
Prefab beton elementen:
• COORDINATIE : d-Concrete!
• voorgespannen welfsels : Ergon nv
• balken, kolommen en trap : Prefaco nv
• sandwichpanelen : Schelfhout nv
Oppervlakte: 192 m²