Een intelligente en toekomstgerichte inrichting van de openbare ruimte? Daar werkt de betonsector volop aan mee!

De druk op onze wegen neemt toe. Het aantal weggebruikers stijgt, maar de vrije ruimte wordt schaarser. De groenruimte die er nog is, wordt best zo goed mogelijk gevrijwaard. Logisch dat het van belang is om onze verkeersinfrastructuur intelligent en logisch in te richten. Bij herinrichting wordt dan ook nagedacht over het combineren van verkeersmodi, zodat verschillende soorten weggebruikers veilig naast elkaar kunnen circuleren. Ook een vlotte overstap tussen de modi krijgt de nodige aandacht. De betonsector neemt hierin zijn rol op en ontwikkelt voortdurend producten die bijdragen tot een goede leesbaarheid of esthetische aankleding van straten, pleinen en stationsomgevingen. In deze recente projecten boden betonelementen van onze leden een mooie meerwaarde.

Lichtgevend zebrapad in Vlierzele maakt voetgangers beter zichtbaar

© Stradus nv

Eerst het slechte nieuws: volgens een analyse die Touring vorig jaar uitvoerde, scoort België niet goed als het op de verkeersveiligheid van voetgangers aankomt. Zo zou ons land de op twee na slechtste leerling van West-Europa zijn.

De nood aan verbetering van de zichtbaarheid van voetgangers op onze oversteekplaatsen wordt in de studie nog eens benadrukt. In schoolomgevingen blijkt er nog veel ruimte voor verbetering mogelijk. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters kondigde dan ook recent een bijkomende investering van bijna 600.000 euro aan om schoolomgevingen veiliger in te richten. Daarbij werd ook de toolbox ‘duurzame mobiliteit’ ontwikkeld, waarmee de Vlaamse overheid lokale besturen wil inspireren om maatregelen te nemen om wandelen en fietsen verder te stimuleren.

STRADUS ontwierp daarvoor zebrapaden met een reflecterende belijning. Het feit dat de witte strepen oplichten is een dubbele winst: de automobilist ziet de oversteekplaats vanop grotere afstand en ook de zichtbaarheid van de voetganger zelf verhoogt, dankzij de reflecterende belijning. Sven Tilkin, Product Development Manager bij STRADUS: “We zijn heel trots deze nieuwste telg te kunnen toevoegen aan ons Street Safe aanbod. Indien we met deze ontwikkeling ook maar één verkeersslachtoffer kunnen voorkomen, is het de investering meer dan waard.”

De witte belijning bestaat uit een innovatieve reflecterende toplaag waarvan de weerkaatsing vergelijkbaar is met die van wegenisverf. Verder zijn de elementen toepasbaar voor elke wegbreedte omdat er naast de standaardelementen van 1 m ook passtukken te verkrijgen zijn. Risico op beschadiging of vervuiling van de witte belijning bij plaatsing is er niet, aangezien de belijning volledig omrand is met een zwarte (antislip-)toplaag. Tot nog toe werd een proefproject aangelegd bij basisschool De Zonnevlier in Vlierzele. Wordt vervolgd.

Opdrachtgever: Gemeente Sint-Lievens-Houtem
Betonelementen: STRADUS nv
Aannemer: De Moor, Wetteren

Reizigers kunnen in Turnhout veilig opstappen dankzij aandachttegels met hoog contrast

Bij het openbaar vervoer is veiligheid van groot belang, zowel in de trein als op de perrons en in het station. De NMBS is dan ook voortdurend op zoek naar oplossingen om de stationsomgeving nog veiliger te maken. Tactiele tegels zijn bijvoorbeeld fundamenteel om de grens van het perron met het spoor aan te geven. Noppen zorgen voor een barrière die goed voelbaar is, de witte kleur valt dan weer op voor slechtzienden.

Voor de perrons van het station in Turnhout werkte de NMBS, samen met Tuc Rail en Ebema, aan een oplossing die veiliger en efficiënter is. De witte noppentegel werd gecombineerd met een vlakke donkere antraciet tegel, in één element. De tactiele tegelstrook in twee kleuren vormt er een extra opvallende veiligheidsbuffer tussen perron en sporen, want dankzij het zwart-wit contrast springt de visuele barrière nog meer in het oog.

De tegel heeft ook voordelen bij plaatsing. Omdat de combinatie al verwerkt is, is de levering van verschillende tegels niet nodig. Zo kunnen de werken in deze openbare ruimte sneller gebeuren en is er minder hinder. De tegel is een mooi voorbeeld van hoe kleine aanpassingen grote verschillen maken om ons openbaar vervoer te verbeteren.

Opdrachtgever: NMBS – SNCB
Betonelementen: Ebema nv
Aannemer: Bam Contractors nv

Oostende kiest voor betonstraatstenen met natuurlijke uitstraling

© Limit fotografie

Naast veiligheid is voor de openbare ruimte ook esthetiek van belang. Ideaal is een product dat beide combineert. Dat is het geval in Oostende, waar zowel voor de Koninginnelaan als de Baelskaai heel wat zorg besteed werd aan het esthetische aspect van de straat, zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.

In Oostende centrum worden voetpaden doorgaans in blauwe hardsteen aangelegd. Door de aanwezigheid van bomen in de Koninginnelaan, zou de bestrating met natuursteen in de herfst extra glad worden door de combinatie met bladeren en regen. Daarom koos het bestuur voor een alternatief: geslepen betonstraatstenen. De stenen geven de voetpaden dezelfde uitstraling als die in de rest van het centrum. Dankzij het gebruik van betonstraatstenen worden onaangename valpartijen door gladheid vermeden.

Ook voor de aanleg van de exclusieve wijk Baelskaai koos de stad voor betontegels, met een touch van natuursteen. De tegels werden na productie geslepen, waardoor de natuursteenpartikels die in de deklaag werden gelegd, zichtbaar worden. Zo krijgt het geheel een natuursteenuitstraling. De tegels zijn 12 cm dik, omdat op bepaalde plaatsen, met name de parkeervakken en inritten, beperkt autoverkeer mogelijk is.

© Limit fotografie

Alle lineaire elementen en zitbanken, in het formaat 50 cm x 20 cm x 100  cm, zijn gemaakt met dezelfde granulaten en worden gestaalstraald om de natuursteen bloot te leggen. Enerzijds wordt kleurvastheid beoogd, anderzijds wordt hiermee een bepaald esthetisch effect verkregen.

Opdrachtgever: Farys & Stadsbestuur Oostende
Betonelementen: Bleijko nv
Aannemer Koninginnelaan: Willemen Infra
Aannemer Baelskaai: Aannemingen Penninck nv

In Stadspark De Motten zorgen bankjes voor extra veiligheid

© Studio-vision.be

Stadpark De Motten in Tongeren kwam vorig jaar al in beeld als winnaar van de FEBE Elements Awards 2019 in de categorie ‘Precast in Landscape’. Bij de herinrichting van dat park wensten de Stad Tongeren, de Vlaamse Milieumaatschappij en Fluvius een opgefriste ontmoetingsplaats te realiseren, met ruimte voor recreatie. Logisch dat deze omgeving veilig moet zijn voor spelende kinderen, temeer omdat de schoolomgeving Sint-Jan naast het stadspark ligt. Om te verhinderen dat auto’s het plein zouden oprijden en zwakke weggebruikertjes in gevaar brengen, werd een esthetische oplossing uitgewerkt. De solitaire zitelementen in zelfverdichtend sierbeton verhinderen dat wagens tot op het plein rijden. Ze schenken ook nog eens een zitplek voor ouders die hun kinderen opwachten. Goed gezien!

Opdrachtgever: Stad Tongeren, Vlaamse Milieumaatschappij, Fluvius System Operator bvba
Betonelementen: Ebema nv
Aannemer: BAM Contractors nv

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *