Nominatie Precast in Structures – Parking du Grognon – Namen
De bouw van de parking Confluence voor Interparking kadert in de herontwikkeling van de Grognon-site in Namen. Deze parkeergarage beoogt meer, toegankelijke parkeergelegenheid in het centrum door de realisatie van 670 parkeerplaatsen voor wagens, 20 voor motorfietsen en 50 voor fietsen.
Gebouwd op vier ondergrondse niveaus, aan de samenvloeiing van Samber en Maas, overwint deze parking meerdere technische uitdagingen. Talrijke geprefabriceerde betonelementen werden gebruikt om dit bouwwerk te realiseren met de “stross”-techniek.
Op de niveaus -2 tot -4 vindt men 31 voorgefundeerde, 11,5 m lange kolommen met elk een gewicht van 20 ton. Niveau -1 bestaat uit 31 kolommen die op de voorgefundeerde kolommen zijn gemonteerd.
De constructie omvat ook 136 balken en 13.000 m2 voorgespannen kanaalplaatvloeren van 32 cm dik met een overspanning van 15 m. 4.000 m2 speciaal voor dit project ontworpen TT-elementen met hoge capaciteit overspannen het niveau -1.
Ze ondersteunen een rijweg en een esplanade die op bepaalde plaatsen uit 2 tot 3 m aarde bestaat. Dit alles resulteert in een totale belasting van 8 ton per vierkante meter voor TT-elementen met een hoogte van 1 m, een overspanning van 15 m en een gewicht van 40 ton.
DE JURY > De jury bewondert het technische vernuft van deze uitdagende uitvoeringsmethodiek, waarbij de toepassing van prefab beton fundamenteel is geweest.
De technische uitdaging gezien de nabijheid van de rivieren en de diepte van de te realiseren bouwput – tot 9 m onder het waterniveau – is uitzonderlijk. Klassieke bouwmethoden met trekstangen waren op deze locatie niet toepasbaar. Daarom werd de techniek toegepast die bekend staat als “STROSS”. Deze techniek is gebaseerd op het stutten van secanspalen, die de perifere omhulling van de constructie vormen door middel van de vloeren. Wanneer de randwanden aan de druk van de aarde worden blootgesteld, worden de vloeren in druk gebracht en zorgen zij dus voor de overdracht van de belasting. Om de druk van de aarde en het water in de voorlopige fase te compenseren, was het ook nodig om een deel van de binnengrond tijdelijk te behouden om de druk op de muren gedeeltelijk te compenseren. De verdiepingen worden dan achtereenvolgens van de bovenverdieping naar de benedenverdieping gebouwd met centraal een opening van 15 bij 15 m voor de doorgang van grondverzetmachines (machines tot 42 ton).
- Architect: Archi 2000 sprl
- Aannemer: Duchene-Valens-de Graeve Ste Mom
- Studiebureau: T.P.F. Engineering sa
- Opdrachtgever: Ville de Namur – Interparking sa
- Prefab beton: Ets. E. Ronveaux sa