Nationale primeur – Eerste Ecopath® fietspad gelegd in Sint-Truiden

In april werd door hoofdaannemer Hens nv aan de Zwartveldstraat in Ordingen bij Sint-Truiden het eerste Ecopath® fietspad in ons land geplaatst. Ecopath® is een lijn van prefab betonnen, duurzame en onderhoudsvrije fietspaden met een optimaal rijcomfort. Het concept, een samenwerking tussen Easypath Nederland bv en ecobeton water technologies nv, is nieuw in België maar wordt al een tijdje toegepast in Nederland. BETON mocht een kijkje gaan nemen tijdens de werken in Ordingen en trok grote ogen.
Met signalisatiehesje en bouwhelm trok BETON – onder andere in aanwezigheid van ecobeton-CEO Luc Vandebeek en de Truiense burgemeester Ingrid Kempeneers – van het mooie kasteel in Ordingen naar de werf waar het Ecopath® fietspad op dat moment werd aangelegd. Ecopath®, oorspronkelijk in Nederland ontwikkeld als Easypath®, is een gamma van geprefabriceerde betonnen fietspaden. Het duurzame karakter met een levensduurgarantie van meer dan 60 jaar vormt een enorme troef. Metingen van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en de Fietsersbond wezen uit dat het Ecopath® qua rijcomfort en de rijveiligheid gelijkwaardig is met pas aangelegde asfaltfietspaden.
Luc Vandebeek: “Het eerste Ecopath® in België ligt nu in Sint-Truiden. De fietspaden zijn snel aan te leggen op een zandbed en dat biedt heel wat voordelen. Omdat de dikte van de funderingslaag beperkt is, blijft er voldoende ruimte voor de boomwortels om zich te ontwikkelen, waardoor Ecopath® de ideale oplossing vormt voor fietspaden waarbij wortelopdruk een probleem vormt. Dat was in de Zwartveldstraat in Ordingen het geval, maar die gevaarlijke situatie voor de fietsers is nu verleden tijd. De Ecopath® elementen worden in verschillende afmetingen in Sint-Truiden zelf geproduceerd. De vraag bij steden en gemeenten is alvast groot.”
Guido Verschueren, CEO van Hens nv, is bijzonder enthousiast. “Tijdens een bezoek aan ecobeton kwam ik eerder toevallig in contact met Ecopath®, maar ik had meteen door dat het een product met veel potentieel is”, klinkt het. “En bijzonder interessant voor Hens, want wij realiseren al 30 jaar fietspaden in heel Vlaanderen. Enkele dagen later belde Luc mij op om te vertellen dat er een eerste pilootproject in Sint-Truiden zat aan te komen. Toen ik ter plaatse ging kijken, was ik eerst wat terughoudend gezien de bochten die in het traject lagen. Maar Luc verzekerde mij dat ook die kromme elementen perfect op maat gemaakt kunnen worden.”
Enorm rendement
Hens haalde het project binnen en op de werf werden de voordelen van Ecopath® snel duidelijk. Guido Verschueren: “Het oude fietspad wordt gefreesd en na het realiseren van een niet-verdichte zandbedding kan je bij wijze van spreken dezelfde avond de eerste elementen al leggen. En als je het systeem goed in de vingers hebt, dan kan je maar liefst 500 tot 1.000 m² per dag leggen. Dat is een gigantisch rendement. Door middel van een ingenieuze kunststoffen strip klikken de platen in elkaar en de minimale voeg van 6 à 7 mm tussen de elementen wordt met elastische kit opgevuld. Uiteraard heb ik het fietspad zelf al aan een praktijktest onderworpen en ik moeten zeggen dat het ongelooflijk soepel rijdt. Wat mij betreft is dit product een gamechanger en zullen er de komende jaren steeds meer fietspadprojecten op deze manier uitgevoerd worden. En zeker de projecten waar de werkruimte beperkt is. Cruciaal is dat de start tot op de millimeter juist is. Zodra je bij de start ietwat afwijkt, loopt het fietspad snel weg van het beoogde traject. Maar eens op de goeie weg, is de efficiëntie enorm.”
Zelfverdichtend beton
De Ecopath® elementen zijn monolithisch vervaardigd uit zelfverdichtend beton met een betonkwaliteit volgens NBN EN 206-1: C55/67 (omgevingsklasse: EE4, EA3; milieuklasse: XA3, XC4, XF4). De kwalitatieve opvolging van het fabricatieproces wordt aangetoond met een KOMO-certificaat (BRL 2813). De maximale aslast bedraagt 100 kN (dikte 14 cm) of 150 kN (dikte 20 cm). Ecopath® wordt voorzien van een toplaag met een oppervlakteruwheid die tegelijk zorgt voor comfortabel fietsen met lage rolweerstand en voor een verhoogde veiligheid bij vriesweer (ongepolijste weerstand = 75 volgens NBN EN 1339) zonder dat er spoorvorming optreedt. De elementen bevatten geen voorzieningen en of openingen voor manipulatie. De handeling gebeurt met aanslagmateriaal dat gebruikt maakt van de vacuümtechnologie.
De elementen hebben een lengte van 2 m en worden met elkaar verbonden door middel van een flexibel koppelsysteem waardoor de verbinding tussen de verschillende delen wordt verzekerd en het fietscomfort gegarandeerd blijft. Ecopath® is verkrijgbaar in verschillende kleuren en standaardbreedtes die variëren van 0.75 tot 4 m. Uiteraard is ook maatwerk mogelijk. In functie van de behoeften, kan er geopteerd worden voor één of meerdere opties die verwerkt worden in Ecopath®. Zo kan er in de omgeving van scholen en ziekenhuizen gekozen worden voor het Thermopath® dat bij vriesweer eveneens ijsvrij blijft, het Solarpath® waarbij we zonnepanelen in het fietspad integreren of het Reflexpath® dat ideaal is in bosrijke gebieden met weinig lichtinval omdat het fietspad optimaal reflecteert. Kers op de taart is het Climatepath® dat ontworpen werd om tegemoet te komen aan de gevolgen van de wijziging van ons klimaat.
Soft mobility
Soft mobility staat bij lokale besturen en bij uitbreiding ook bij de Vlaamse regering steeds hoger op de agenda. En dat juicht Jill Aquilani, CCO van ecobeton, toe: “Wij wensen de Vlaamse regering te bedanken voor de lancering van de nieuwe Vlaamse fietsambitie die in de eerste plaats een investering is in ons algemeen welzijn, wat eveneens aansluit bij onze ‘Concepts that drive society’. Als we het fietsaandeel in onze verplaatsingen willen doen stijgen, zijn veilige, comfortabele fietspaden een must om onze medemens een efficiënt en voordelig verplaatsingsalternatief te bieden.”
De diversiteit aan voertuigen (elektrische fietsen, fietskarren, speedpedelecs … ) op onze fietspaden heeft een impact op ruimtegebruik en snelheid, waardoor kwalitatieve, bredere fietspaden, met een minimumbreedte van 2 meter, onontbeerlijk zijn. Jill Aquilani: “Bijgevolg zullen de nutsleidingen en de afwatering vaker onder het fietspad komen te liggen en wordt slim omgaan met de beschikbare openbare ruimte dé uitdaging. Snelle bereikbaarheid van deze ondergrondse infrastructuur zonder opbreekwerken is bijgevolg een must. Ook daar biedt Ecopath® een oplossing: ze zijn onmiddellijk in gebruik te nemen en ze zijn binnen de tien minuten op eenvoudige wijze weg te nemen voor werken aan nutsleidingen of afwatering, zonder hak-, slijp- of breekwerk. Opnieuw minder hinder voor de omwonenden dus. Het vermijden van opbreekwerk, betonafval dat hiermee gepaard gaat en de heraanleg onderstreept het ecologisch en economisch voordelige karakter van onze fietspaden.”
Straffe milieuprestaties
Van de Nederlandse variant Easypath® werd oorspronkelijk een LCA (life cycle analysis) uitgevoerd aan de hand van een uniforme milieuprestatiebeoordelingsmethode, gebaseerd op de Europese norm EN 15804. Met deze methode wordt de milieuprestatie van een bouwproduct beschouwd gedurende zijn gehele levensduur. De totale impact van het bouwproduct wordt dan weergegeven aan de hand van de milieukostenindicator: 1 enkele score uitgedrukt in €/m². Met een MKI van 5.2 €/m² scoort het Easypath® uitstekend en is daarmee het milieuvriendelijkste product op de markt. Dit kan verklaard worden door de levensduurverwachting van meer dan 60 jaar, die een gevolg is van de uitzonderlijke betonkwaliteit die wordt gebruikt, en de erg lage exploitatiekosten. (NR)







Ecopath® fietspad – Sint-Truiden – 2023
Opdrachtgever: Stad Sint-Truiden / Ville de Saint-Trond
Aannemer : Hens nv
Prefab betonelementen : ecobeton water technologies nv
Studiebureau: ecobeton water technologies nv