Sector met talent Deel 8 – Eric Van Camp – Stijlbeton

Ook in deze editie van BETON zetten we een medewerker uit de prefab betonindustrie in de kijker. Dat de sector uitdagend is en blijft, bewijst Eric Van Camp (50). De calculator is bezig aan zijn 23e jaar bij Stijlbeton en draagt zo de titel van medewerker met langste staat van dienst bij de specialist in architectonisch beton.

 Hoe ben je destijds bij Stijlbeton terechtgekomen?

Na opleidingen schrijnwerkerij en bouwkunde ging ik als werfleider aan de slag bij een ander bedrijf. Maar na 10 jaar had ik genoeg van de vele uren in de wagen en ging op zoek naar een andere uitdaging, dichter bij huis. Zo kwam ik in het jaar 2000 bij Stijlbeton terecht, toen nog even onder de naam Betonal Construct. Ik begon als bekister, maar na enkele jaren verhuisde ik naar de kantoren om mij over de offertes te buigen en klanten en architecten technisch advies te verlenen. En die functie van calculator en technisch adviseur bekleed ik vandaag nog steeds. Ik heb dus eerst een stuk ervaring opgedaan in de productieomgeving en van die achtergrond pluk ik nu de vruchten in mijn huidige functie.

Hoe ziet een werkdag van een calculator bij Stijlbeton eruit?

Alle prijsaanvragen komen bij mij binnen. Een gedeelte daarvan reken ik zelf uit, maar het grootste deel wordt opgevolgd door mijn collega. Voor mij komt er ook nog een groot stuk technisch advies voor klanten bij kijken. Dus een combinatie van calculatie en ondersteuning. Dat betekent enerzijds veel rekenwerk en anderzijds veel contact met de klanten. Hoofdzakelijk telefonisch of hier ter plekke bij Stijlbeton, als de klant bijvoorbeeld kleurstalen komt bekijken of wanneer de architect met plannen langskomt voor technisch advies.

Is jouw functie doorheen de jaren sterk veranderd?

Mijn job is vooral veel drukker geworden. In de beginjaren belandden de prijsoffertes nog geprint op mijn bureau. Nu gebeurt alles uiteraard digitaal. Die evolutie is heel geleidelijk aan gegaan, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik vandaag veel meer kan verwerken. En dat is nodig want ook de sector en Stijlbeton zelf zijn de voorbije 20 jaar gegroeid. In een normale periode ontvang ik dagelijks tussen de 20 en 30 prijsaanvragen. Uiteraard worden die niet allemaal opgevolgd, omdat sommige vragen buiten ons gamma vallen wat elementen of afwerkingen betreft, maar zonder digitalisering zouden we deze hoeveelheid prijsaanvragen nooit kunnen verwerken. De projecten worden ook alsmaar groter en uitdagender.

Verandert de komst van de nieuwe productiehal veel aan uw dagelijkse werking?

Het klopt dat we nu meer kunnen produceren en dat verandert ook de manier van calculeren, maar meer produceren is zeker geen doel op zich. Door meer ruimte te creëren, willen we vooral flexibeler kunnen werken en onze productie optimaliseren. Meer produceren betekent ook meer personeel en het is geen publiek geheim dat het in de bouwsector bijzonder moeilijk is om de geschikte mensen te vinden en te houden. De job van calculator is een knelpuntberoep in veel sectoren. De meeste mensen hebben een heel eentonig beeld van mijn job, maar niets is minder waar. De prefab betonsector is een zeer dynamische en veranderende sector, die steeds nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.

Een ‘blijver’ ben jij duidelijk wel, met intussen 22 dienstjaren op de teller.

En ik doe mijn job nog altijd met evenveel passie. Vooral de voldoening is en blijft groot. Onze realisaties houden lang stand en het resultaat springt in het oog. Als een project wordt opgeleverd en ik passeer daar 15 jaar later, dan ben ik nog altijd heel trots. De productieomgeving mis ik niet. Ik ben nogal analytisch ingesteld en voel mij heel goed in deze rol. Het plan is om tot aan mijn pensioen bij Stijlbeton aan boord te blijven. Op dat moment zou ik 33 jaar in dienst zijn. Dat lijkt mij een mooi getal om af te sluiten.

Wanneer sluit jij een werkdag met een goed gevoel af?

Als ik een mooie bestelling van de klant mag ontvangen of als ik de klant technisch heb kunnen bijstaan of een probleem heb kunnen oplossen. Uit die persoonlijke band met de klant haal ik veel voldoening. En gezien het trouwe klantenbestand denk ik dat dat gevoel wederzijds is.