Voetgangersbrug – Evere

Het gebruik van nieuwe materialen leverde de voetgangersbrug in Evere een nominatie op.

Sinds januari kijkt een nieuwe voorgespannen betonnen voetgangersbrug uit over de lijn Schaarbeek-Halle. Deze brug combineert voor het eerst voorspanning met ultrahogesterkte vezelbeton (UHPFC). Het is een Europese primeur voor een 36 m lang element, dat werd uitgevoerd in een samenwerking van de fabrikant, WTCB en SECO.

Prefabricatie is bij Infrabel essentieel omdat het helpt om de hinder voor het spoorverkeer op de werven te beperken. Het gebruik van voorspanning vermindert sinds de jaren ’40 van vorige eeuw de bouwhoogte en verhoogt de lasten en de overspanningen.

Het volume van het beton kon worden gehalveerd, de massa worden gereduceerd en de transport- en installatiekosten worden beperkt.

Passieve wapeningen worden vervangen door staalvezels en de diktes van de lijven en de bovenflenzen variëren van slechts 5 tot 10 cm.

In tijden van klimaatverandering kan UHPFC een deel van de oplossing zijn doordat geoptimaliseerde, lichtere, minder poreuze en dus duurzamere structuren mogelijk worden.

Deze Europese primeur vervult Infrabel en iedereen die bij het project betrokken was met trots. Het zal zeker een bron van inspiratie zijn voor vele andere Belgische kunstwerken.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *